Fråga

Fråga:

Om du känner att su orkar skriva om det så skulle det vara intressant att läsa om din tid på behandlingshemmet, hur det var där, hur en vanlig dag såg ut, vad för slags behandlingsmetod dom använde sig av osv. Och kanske en minnes-serie, att du beskriver ett minne om du fattar vad jag menar. Eller om din/a diagnos/er, vad det är och hur de visar sig förr innan behandlingen och nu efteråt. Har du någon kontakt med psykvården nu, öppenvård eller så? Några ideér bara!


Svar:
Tack för frågan! Är mycket roligare att skriva om sånt ni tycker är intressant för jag vet ju inte vad ni tycker! Jag flyttade upp till behandlingshemmet Felicia den 2 Juli 2012. Innan bodde jag på bup och hade gjort det i ett halvår. När jag kom till bup i början på mars 2012 efter en överdos så orkade mina föräldrar inte mer så det var då dom började leta behandlingshem. I april 2012 blev det kaos, två väktare kom och tog tag i varsin arm efter att jag låst in mig på toan. Dom gick av och jag flyttade då till ortopediavdelningen på akademiska sjukhuset. Hade LPT så jag hade alltid en skötare som satt hos mig där. Det blev operation sen blev jag transporterad till bup igen. 

Iallafall, jag flyttade till Vikmanshyttan i Dalarna och första tiden där var katastrof. Jag mådde dåligt och andra dagen gick jag därifrån. Gick mot Säter som ligger 1 mil därifrån men personalen hittade mig på vägen och talade mig tillrätta så jag hoppade in i bilen och åkte tillbaka.

I oktober 2012 mådde jag så dåligt att jag blev skickad till bup i Falun. Eftersom jag inte ville stanna där så blev det LPT och poliseskort till Uppsala och bup där. Blev kvar i några dagar sen fick jag komma tillbaka till behandlingshemmet när jag var stabil igen. 
 
Jag blev utskriven från Felicia den 30:e september 2013 och jag flyttad hem i slutet på augusti. Började då i skolan igen för att gå om sista året.

En vanlig dag på behandlingshemmet var:

*frukost 7.30-7.45
* morgonmöte 8.15
*avfärd till behandlingshemmet skola 8.45
*skola + rast + idrott till 14.45
*mellanmål på avdelningen 15.00-15.10
*vila på rummet 15.15-15.40
*spegling av dagen 15.45
*avslappning 16.10
*middag 17.00
*städ av rum eller allmänna utrymmen 17-19
*läggdags 21.30

Sedan hade vi social färdighets träning på fredagar så man lär sig hur man ska agera i sociala sammanhang. Exempelvis att be om ursäkt, be om hjälp osv.
Man har också en kontaktperson på hemmet och man har då samtal med den en gång i veckan då man går igenom veckan, hur man mår osv.

Sen har man ilskekontroll och då lär man sig att hantera ilska.

Dom jobbar med KBT!

Nu vet jag inget mer! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0